torsdag 22 augusti 2013

Hur jag mår

Nu har det ju gått 4 månader och 10 dagar sedan vår älskade Lilly kom till världen. Hälsomässigt har jag mått mycket bättre än vad jag gjorde under den jobbiga graviditeten! Min IC har ju gått och gömt sig, jag får sova mycket mer och orkar så otroligt mycket mer! All överflödig vätska försvann ju fort ut kroppen och de första 3 veckorna gick jag ju ner hela 15 kg. Med tanke på att jag gick upp 12 under graviditeten så betyder ju detta att jag faktiskt vägde mindre än innan till och med!

Nu börjar väl kroppen så sakteliga gå tillbaka till det normala. Jag har fortsatt gå ner dock, hittills är jag 22 kg back, dvs hela 10 kg mindre än innan graviditeten. Så det är jag stolt över! Jag har inte ändrat kosten nämnvärt, kanske minskat portionerna något och tänker lite mer på vad jag äter, men jag rör mig ju avsevärt mycket mer än tidigare och så gör ju amningen sitt förstås. Hoppas på att jag kan fortsätta gå ner i ungefär samma takt. ;) Dock har jag fått bristningar på magen så min kropp kanske anser att det ska gå lite långsammare...

Jag börjar tyvärr få tillbaka en del problem med blåsan. Jag har haft 2 urinvägsinfektioner som jag har ätit antibiotika för. I förra veckan trodde jag att jag hade drabbats av en tredje men det verkar dessvärre som att det är min IC som krånglar... Jag hade ju hoppats att den skulle hålla sig borta ett tag. Vill inte att det ska bli som förr, speciellt inte nu när jag har Lilly och vill komma ut på promenader och inte behöva tänka på toabesök och all smärta. Jag inväntar just nu samtal från min urolog så vi får väl se vad hon säger.

Sedan är det ju problemet med kejsarsnittet... Ärret gick upp lite när Lilly var typ 10 veckor efter en promenad i Hagaparken. Det blödde och varade lite men läkte ihop på några dagar så jag brydde mig inte mer om det. Men efter en längre promenad (3 timmar) häromdagen kom problemen tillbaka. Nu blöder det och smärtar precis där det gått upp. Jag förstår att det inte är någon bra idé att hårdträna magen efter ett kejsarsnitt, men jag måste väl kunna gå en promenad?? Får väl söka hjälp för detta också snart...

I övrigt så har jag problem med hudsjukdomen också, men så är det varje sommar så det är inget nytt. Har dock väntat på ett läkarbesök där nu i snart 4 månader så det börjar väl bli dags för mig att börja jaga dem också. Efter mina promenader får jag ofta känningar i fogarna också fortfarande, men det brukar räcka med att vila på kvällen och sova med gravidkudden så är det nästan alltid över till dagen därpå.

Nu har jag fått klaga av mig lite. Sammanlagt mår jag fortfarande 1000 gånger bättre än vad jag gjorde under graviditeten! Och jag är världens lyckligaste trots lite smärta här & där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar