fredag 28 september 2012

Om cravings

Än så länge så har jag varit relativt befriad från cravings eller begär om man ska använda svenska begrepp. På flygplatsen på väg till Rhodos såg jag en kvinna som åt en påse med ”Jättesalt” och då blev jag sjukt sugen! Tyvärr hittade jag ingen sådan på flygplatsen men jag köpte istället med mig en stor förpackning Lakrisal. När jag läste på mer angående vad man får & inte får äta under en graviditet så upptäckte jag dock att man inte bör äta mer än 50 gram lakrits per dag, så jag fick besinna mitt begär. Sugkarameller hjälpte mycket när illamåendet var som värst, så flera påsar Jättesalt inhandlades när vi väl var hemma.

Sushi har jag också fått cravings för, det är så sjukt gott ibland! Och innan jag visste att jag var gravid blev jag galet sugen på pizza en gång, trots att jag väldigt sällan är det. Man borde ju ha anat då... ;)

Mitt senaste begär är dock ett väldigt dumt sådant. Jag är ofta sjukt röksugen! Jag som slutade röka i januari och har, innan graviditeten inte känt sug efter cigaretter på väldigt länge! Jag förstår inte varför det ska komma nu? Jag kan förstå om kroppen är sugen efter saker som det råder brist på, exempelvis salt, järn, socker eller vad det nu kan vara. Men nikotin? Överallt jag läser så står det att man ofta känner precis tvärtom, en stark avsmak för nikotin och att många kvinnor därför har lättare att sluta röka under den här perioden. Men inte jag inte... Jag får dras med mitt röksug som ibland är riktigt extremt och försöka tänka på annat istället. Vanligt tuggmummi hjälper dock lite så jag har blivit något av en storkonsument.

9 kommentarer:

  1. Tänkte på - apropå vad man får och inte får äta när man är gravid - när vi 70-talare blev till så var det aldrig tal om att det fanns "förbjuden" föda när man var gravid. Man rökte hejvilt, drack alkohol som vanligt och åt både brie och Östersjöfisk. Och vi blev ju (ganska) normala ändå.. Visst, äter man groteska mängder av vissa mindre bra ämnen så kanske det kan finnas en liten risk för... tja, någonting...
    Däremot så vill man förmodligen inte utsätta sitt lilla knytte i magen för rökning och alkohol, där går nog gränsen för de flesta. Och det finns ju faktiskt små mängder med miljögifter i Östersjöfisk och det är bevisligen lite smågiftigt att dra i sig stora mängder möglig, opastöriserad ost, men om man äter måttliga mängder av dessa så kan det väl inte vara stört förbjudet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst både drack och rökte morsan när vi låg i magen, men hur normala är vi då på en skala? Haha, skämta bara. ;) Jag tänker så här att det handlar om en väldigt begränsad period i mitt liv, enbart cirka 6 månader kvar av graviditeten. Sedan blir det visserligen amning osv, men fortfarande är det en kort period av ett förhoppningsvis långt liv. Skulle jag äta lite ginsengprodukter eller trycka i mig några bitar brieost en kväll - och så händer det otänkbara; missfall, missbildning eller whatever - jag skulle ju aldrig någonsin förlåta mig själv! Även om det inte gick att bevisa att det hade med det att göra, så bara tanken på att något jag gjort KAN ha orsakat det, så skulle jag ju må dåligt resten av livet. Och det är inte lite brieost värt. ;)

      Jag tänker också så att på 70-talet var nog risken för missfall/missbildningar/dödfödda barn mycket högre än vad den är idag. Och orsakerna till det är nog flera, men kanske vår mathållning var en del av det. Sedan misstänker jag dessutom att kvicksilverhalten inte var lika hög i Östersjön på 70-talet, även om miljöproblemen började uppmärksammas då så var det andra gifter som var i fokus. Så jag håller mig till Livsmedelsverkets rekommendationer, men jag får inte panik om jag sätter i mig mer lakrits en dag än vad jag borde, då skippar jag bara det nästa. Sedan står det faktiskt att jag får äta lax från Östersjön "någon gång per år", så skulle jag få i mig lite så skulle jag inte få panik av just det.

      Radera
  2. Jo, du har ju naturligtvis helt rätt, syster... Brieost och lax i all ära, men självklart är det inte värt risken - och såååå gott är det ju faktiskt inte att man inte kan vara utan det i 9 månader.
    Vad gäller cravings - jag minns att jag själv blev extremt sugen på Sibyllas hamburgare (som jag avskyr i vanliga fall) under den korta tid jag var gravid. Inget bra cravings alls, morötter känns ju mer lämpligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk om man kunde styra sina cravings! Jag, som inte är så himla förtjust i broccoli (trots att jag är medveten om att det är extremt nyttigt), hade ju blivit väldigt glad om jag kunde få crava det istället! Sibyllas hamburgare alltså? Tänk att det ska vara så specifikt ibland, inte vilken hamburgare som helst som går bra inte. ;)

      Läste i en av mammaböckerna om en stackars blivande pappa som fick åka och köpa chokladglass mitt i natten till sin gravida kvinna. Så han bunkrade upp ett lager i frysen efter det och kände sig så smart. Veckan därpå var det dock jordgubbsglass som gällde... ;)

      Radera
  3. Jag tycker att det låter riktigt vettigt Linda! (Tänk att du är så vettig trots att du nog utsattes för massa osunda mat och rökning när mamsen var gravid!) ;-)

    Samtidigt tror jag Cathrine har en bra poäng i det hon skriver också, att ha en bra balans är nog det viktigaste.

    Cathrine - mormor ska ha en middag en kväll före jul i år eftersom hon drar till Danmark under jul och nyår. Kan inte du komma hit typ dagen före så kan vi ha en middag hos Linda på kvällen före, sova över där tillsammans och sedan åka till mormors middag tillsammans? Det vore så himla kul med lite systerhäng!

    Linda - har inte föreslagit idén för dig tidigare för jag kom just på den (!), hoppas du tycker att det är ok att jag föreslår umgänge som kräver er lägenhet! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fantastiskt bra idé!!! Åh, söta Cat - säg att du kan!! Och självklart systeryster - mi casa es su casa! Vad mysigt vi skulle kunna ha! Laga lite mat tillsammans, sitta i soffan & bara prata massvis. :)

      Radera
  4. Åh, det låter underbart!!! Jag skrev precis alldeles nyss några rader i det senaste inlägget om shopping på söndagen. Jag ska kolla upp alla alternativ o höra med Micke om den dagen. :-)
    Har vi någonsin haft en middag tillsammans bara vi systrar? Jag tror vi behöver det. Jag saknar er båda så fruktansvärt mycket...

    SvaraRadera
  5. Jaaa, en systermiddag! Gud så mysigt! Vi bara måste få detta att funka nu. Håller tummarna för att det går att lösa!!

    SvaraRadera
  6. Hej alla, Jag heter Aisha Sadat och jag är här ute för att vittna om de goda verk som BABA NOSA UGO från Karnataka Temple har gjort, eftersom min lycka återställs, jag har varit gift i cirka 11 år nu, det kom till en punkt när min man började att agera konstigt och sedan lämnade han mig och våra två barn för en annan kvinna i över 6 månader, jag visste aldrig att han hade ett förhållande med en annan kvinna, den här kvinnan vill ta min lycka och allt som jag har jobbat för, kändes som slut allt. När jag letade efter en lösning kom jag över flera vittnesmål om Spellcaster på internet.
    Vissa vittnade om att han tog tillbaka sin ex-älskare, vissa vittnade om att han löser alla slags andliga problem, örtmedicin för sjukdom som fybroid, astma, könssjukdomar, njursjukdom, diabetes, erektil dysfunktion, vinnande lotteri. Jag trodde aldrig på spellcaster men jag hade inget alternativ eftersom jag letade efter lösning överallt, så jag fick e-postmeddelandet till BABA NOSA UGO från vittnesmålen online och beslutade att prova honom.
    Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom, han berättade för mig vad jag behövde göra och jag gjorde precis som han instruerade, förberedde något för mig att använda, han gjorde nästan allt själv, jag tvivlade faktiskt på när han sa till mig att Jag kan förvänta mig en god nyhet, det var mindre än 14 dagar då min man ringde mig efter så lång tid. Han kom tillbaka om ursäkt och bad om förlåtelse, det hela var som en dröm, jag förlåtit honom och nu är vi ännu gladare än någonsin tidigare.
    Jag vill säga ett stort tack till BABA NOSA UGO för hans vänliga hjälp, jag har aldrig förväntat mig ett så stort andligt arbete och jag kommer inte att sluta dela hans vittnesbörd. Om du har något andligt problem och du letar efter en riktig och äkta Spellcaster, kontakta BABA NOSA UGO så blir du glad att du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com / nosaugotemple@net-c.com

    WhatsApp: +37258031247

    Viber: +2347066853060

    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    SvaraRadera