onsdag 3 juli 2013

En dag med Lillystrumpan

Innan jag fick barn funderade man ju lite på hur dagarna ser ut för en som är mammaledig. Blir det inte en massa tid över? Svaret är ju ett inte så överraskande nej, även om vissa dagar bjuder på lite mer "fritid" än andra. Så här ser en "vanlig" dag ut i runda slängar (många dagar är dock inte "vanliga" i någon benämning):

03:00-05:00
Någon gång mellan 3 och 5 brukar Lilly väcka mig för första nattamningen. Jag passar på att gå på toa först och sedan liggammar jag henne i sängen. Oftast pågår den amningen i ungefär en kvart och jag brukar hinna somna innan det är klart. Lilly får då sova vidare bredvid mig istället för i hennes nest. Om det behövs byter jag blöja. 

05:00-07:00
Mellan 5 och 7 sker andra amningen. Är det runt 5 så brukar hon somna ytterligare en gång efter, är klockan närmare 7 håller hon sig vaken. 

07:30-09:00 
Vi går upp. Byter blöja, gör morgontvätten, ger henne D-vitamindroppar. Avslutar med en amning.

09:00 
Nu brukar hon vara nöjd en liten stund och då brukar jag passa på att äta frukost, kolla lite på Nyhetsmorgon. 

10:00
Amning. Blöjbyte. På förmiddagen sker blöjbytena rätt frekvent, det är oftast mycket aktivitet i hennes mage då. :)

11:00 
Underhållning. Lillystrumpan kräver ju underhållning under hela dagen men runt den här tiden brukar jag underhålla henne en lite längre stund. För närvarande innebär det oftast lite babygym, prat med speglar, kittlande och blås på magen.

12:00-13:00
Nu sker oftast en lite längre amning. Om övriga amningar är mellan 15-40 minuter på ett ungefär så ammar jag oftast 1 timme på "lunchamningen".

13:00-16:00
Oftast så sover Lilly eftermiddagsluren den här tiden. Då brukar jag passa på att duscha, äta lunch, ta en promenad, uträtta ärenden, städa, diska, tvätta osv. Det sker ju dock givetvis undantag och ibland skippar hon eftermiddagsluren helt och hållet. Det hjälper att vara ute och promenera eller åka bil, då somnar hon lättare vid den här tiden.

16:00-17:00
Amning, blöjbyte osv.

17:00-20:00
Nu är hon pigg och vill ha uppmärksamhet! Det är amning, lek och blöjbyten som gäller, om och om igen. Vid det första blöjbytet som sker efter kl 18 brukar vi byta till pyjamas om vi är hemma. Det är oftast en utmaning att laga middag om jag är ensam hemma då hon sällan nöjer sig med att underhålla sig själv mer än någon minut åt gången. Så är jag själv hemma blir det matlåda eller något snabbfixat. Eventuellt bad brukar ske vid den här tiden, 2-3 gånger i veckan.

20:00-21:00
Nu börjar hon bli lite trött och är oftast lite grinig. Hon kräver konstant uppmärksamhet och minst en persons fulla tid, ibland två. ;) Man får anstränga sig till det yttersta för att hålla henne nöjd.

21:00-22:00
Sista amningen för kvällen sker och hon somnar oftast i min famn strax innan kl 22:00. Efter det brukar vi flytta in henne i sovrummet och sätta på babyvakten så att vi har koll på om hon vaknar.

22:00-00:00
Egentid! Nu försöker jag hinna med att betala räkningar, redigera foton, uppdatera bloggen och ja, allt annat man vill hinna med. Men oftast så slocknar jag utmattad i soffan och sedan går jag & lägger mig i sängen när Fredrik eller min blåsa väcker mig... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar