onsdag 17 juli 2013

Vaccination & 3 månaderskoll på BVC

I måndags var det då dags för 3 månadersvaccinationen. En dag jag inte sett fram emot då jag läst om bebisar som mår väldigt dåligt efteråt, de som har ont av sticket men även de som fått reaktioner i form av feber och dylikt. Givetvis vill man ju inte utsätta sin lille ögonsten för någon form av smärta/obehag men just vaccineringen tillhör ju ett så kallat nödvändigt ont. Den här första sprutan (eller egentligen är det två sprutor, en i vardera lår) innehåller vaccin mot hela sju stycken sjukdomar (difteri, stelkramp, kikhosta, polio, haemophilus B, pneumokocker samt hepatit B)!

Fredrik fick hålla i henne (tur att han var med!) och hon började skrika redan innan sticket (det är ju inte kul att bli fasthållen mot ens vilja!). Mina tårar sprutade ikapp med stackars Lillys och jag önskade hårt i den stunden när BVC-sköterskan stack henne att jag kunde ta sticken för henne istället! Men tyvärr funkar det ju inte så... Lilly skrek en stund efter sprutorna, men Fredrik lyckades lugna henne fort. Efter en amning i väntrummet så somnade hon och var sedan som vanligt resten av dagen, varken tröttare eller piggare än vanligt och inte ett spår av sprutorna förutom de röda områdena på låren. Skönt!

Hos BVC fick vi även reda på att vår lilla tjej växer i snabb takt - precis som hon ska! Hon är nu 59,6 cm lång och väger 6665 gram! Inte konstigt att man börjar bli trött i armarna när man bär omkring på henne nuförtiden! ;)

Stora tjejen som passar bra i selen numera. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar