fredag 31 maj 2013

Kroppen efter graviditeten

Det hände mycket med kroppen under graviditeten, men även efter snittet så har det skett många förändringar. Av någon anledning så har jag plötsligt fått massvis av bristningar på magen! Innan Lilly kom, när magen var som störst var jag så glad att jag sluppit bristningar, det var ju åtminstone en åkomma jag sluppit. ;) Men sedan dök de alltså upp efteråt istället, är inte det lite taskigt? Jag förstår inte riktigt varför det blir så heller, min mage har ju garanterat blivit mindre efter förlossningen, inte större. Men men, det är ju bara att acceptera som det är... Och det är ett litet pris att betala!

De första dagarna efter förlossningen var magen väldigt svullen och fortfarande ganska fast trots att Lilly inte längre låg där i. Då fick jag höra att det berodde på att livmodern var så svullen och hård. Nu är den ju inte det längre och magen är väldigt mycket mjukare. För mjuk! Den liksom hänger lite där och dallrar. När ska den bli fastare igen? Hoppas på att mina magmuskler går ihop snart igen, vad jag har förstått kan det ta allt mellan några månader till 1 år innan de är tillbaka i normalt läge igen. Vikten är ju tillbaka till startvikt i alla fall och till och med några kilo under, det är ju en liten tröst i alla fall. :)

En fortsatt stor positiv ändring med min kropp är ju statusen för min kroniska sjukdom - IC:n. Även om jag har fått något ondare än vad jag hade för några veckor sedan så är skillnaden mot innan enorm. Min blåsa mår otroligt bra! Mitt liv ser helt annorlunda ut, jag har inte längre bråttom till toa när jag behöver gå och jag kan sova uppemot 4-5 timmar i sträck utan att gå på toa! Det hände ju inte ens innan graviditeten, det var många år sedan jag mådde så bra med sjukdomen! Undrar vad som hände där? Har hormonerna/förlossningen/något annat ställt om blåsan och hur länge kommer det att hålla? Jag njuter så länge det varar!

1 kommentar:

  1. Ja det var verkligen inte juste att få bristningar efter graviditeten, det är inte ok. Men så himla skönt att det är så mycket bättre med sjukdomen, hoppas det håller i sig. Kram

    SvaraRadera