torsdag 22 november 2012

Halvvägs!

Idag är 50% av graviditeten avklarad!! Tänk att jag redan är halvvägs! Känns fantastiskt skönt!

Så här står det om vecka 20:

Barnet är från huvud till stjärt ungefär lika stort som en honungsmelon, 14-16 cm långt. Vikt 350 gram. Barnet växer snabbt nu! Alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, sedan ökar skillnaderna. Nu kan barnet känna igen din röst. Utvecklingen av sinnesorganen kommer nu - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Om det är en flicka så finns det redan ca 2 miljoner ägganlag i äggstockarna. Fostret får nu det vita fosterfettet som ska skydda huden mot fostervattnet.

Grattis, nu är halva tiden gången! Nu känner många att fostret rör sig i magen men det kan också dröja ytterligare. Livmodern växer och magen blir större. Ibland kan naveln puta ut. Det är inte farligt. Både den och magen åker tillbaka efter förlossningen. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Jämför inte med kompisen som är i samma vecka, det är så olika. Från och med nu växer magen däremot mer regelbundet eftersom barnet koncentrerar sig på att just växa. Måttet ökar med ungefär en centimeter i veckan. Nu behöver du också extra järn i kosten. Järn finns i blodpudding, kött, ärtor och bröd. The, kaffe och mjölk försämrar upptaget av järn medan frukt, grönsaker och rotfrukter förbättrar upptaget. De flesta gravida brukar rekommenderas tillägg av järntabletter från denna vecka. Hör med din barnmorska.

Så här känner jag:

Det mesta funkar bra just nu. Visst har jag ont i händerna och det börjar bli svårt att äta med bestick, skala potatis, skriva med penna mm. Min blåsa gör sig också påmind med jämna mellanrum och sedan känns det i bäckenet och korsryggen pga foglossningen. Jag har också börjat få halsbränna på senaste tiden. Men allt det är överkomligt, jag kan göra det mesta som vanligt även om jag ser ut som en stel tant när jag gör dem! ;) Jag har börjat känna sparkar, vilket är otroligt mysigt! Det påminner ju mig om att det är ett litet liv där i magen som lever om och mår bra! :) Längtar tills att sparkarna ska bli så tydliga att även Fredrik kan känna dem!

2 kommentarer:

  1. spännande gumman, halsbränna, ont i korsryggen hade jag också.. inte lätt, tror inte karlar fattar hur det är riktigt..hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen som inte har varit med om det förstår nog hur det känns. Men sedan har ju alla så olika upplevelser och problem också att även om man varit med om det så är det svårt att sätta sig in i en annan gravid kvinnas upplevelser.

      Radera