fredag 21 december 2012

60% avklarat!

Just nu känns det som att veckorna bara flyger förbi. Det händer mycket och ändå känns det som att man inte hinner med någonting alls. Nu är jag i vecka 25, det är 111 dagar kvar till beräknad födelse och 60,4% av graviditeten är avklarad! Det är ju lite smått galet. Så här står det om den här veckan som jag idag har gått in i:

Barnet

Barnet kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne har utvecklats. Barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. Vikt 800 gram.

Mamma

Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor för kramp i benen.

Så här känner jag:
Ännu ingen kramp i benen så det är jag glad för. :) Jag är väldigt trött hela tiden, tror att en stor del av det beror på blodbristen dock, så förhoppningsvis så ger järntabletterna resultat snart. Det krämpar och känns lite överallt i kroppen, blåsan är elak stundtals och foglossningen hjälper inte. Men fortfarande klarar jag helt klart av att jobba och blåsan är fortfarande inte så elak som den var i början av graviditeten. Jag tar det lugnt och försiktigt och det hjälper.

Bebis är väldigt aktiv i magen just nu. Det sparkas morgon, dag & kväll. Gärna efter mat och när jag sitter ner och vilar efter att ha varit igång ett tag. Det är väldigt poppis att sparkas när jag sätter mig i bilen efter att jag uträttat ärenden/shoppat. Det är en rätt underlig känsla detta med att bli sparkad på inifrån, men väldigt mysig och det skulle numera kännas tomt utan de små buffarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar