torsdag 20 december 2012

Att föda för tidigt

I fredags födde en av de 8 (!) gravida tjejerna på jobbet sin dotter, 12 veckor för tidigt. Hon skulle ha i mitten på mars, 1 månad innan mig. Hon var då i vecka 29, jag är i vecka 24. Det är som att jag skulle föda i mitten på januari! Det kändes så konstigt att få det beskedet, det blev liksom verkligare för min egen del. Jag har haft lite kontakt med henne även efter hennes förlossning och fått höra att de mår bra och att lille bebis som vägde 1300 gram och var 38 cm lång också mår bra under omständigheterna och att utvecklingen går åt rätt håll. Tänk att sjukvården kan ta hand om sådana små och rädda dem, det är ju verkligen helt otroligt!

Nu känner man ju ännu mer att det är dags att börja förbereda sig för livet som kommer, hittills har jag inte riktigt velat prata/läsa om det här med förlossning osv. Känns som att det är långt kvar och just den där inte fullt så roliga delen av det här med att få barn har jag velat skjuta på så länge det går... Men det kan ju faktiskt ske snart, det vet man ju aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar