onsdag 19 december 2012

Gårdagens besök hos barnmorskan

Igår var det dags att besöka barnmorskan för andra gången. Nu är jag i vecka 24, så jag tyckte väl att det verkligen var i senaste laget, speciellt när man hört från andra gravida med samma bf att de redan varit på flertalet besök. Men nu fick vi i alla fall möjlighet att träffa henne och hon tog en del prover. Jag hade förhöjt blodsockervärde, men fortfarande väl inom ramarna för vad som är normalt när man är gravid. Däremot såg det mindre bra ut när det gäller blodvärdet. Första gången jag testades hade jag ett värde på 121, nu hade det sjunkit till 111. Ett snäpp till (110) och jag hade klassats som anemisk, dvs att jag har blodbrist. Inte konstigt att jag är trött med andra ord! Så nu har jag beordrats järntabletter, får hoppas på att de funkar så att jag blir lite piggare! :) 

Förutom tester och lite samtal fick vi även lyssna på lille Knytets hjärta för första gången! Det gick så otroligt snabbt bara! Hon hittade hjärtat på en gång, vilket hon menade var mer tur än skicklighet och sedan lyssnade vi inte mer än några enstaka sekunder innan hon hade räknat klart. Det lilla lilla hjärtat slog så snabbt, så snabbt! Det var otroligt häftigt att höra! Krabaten därinne lever liksom fortfarande och pulsen (150 slag/min) var helt normal! Ska man tro på myten angående hjärtslag vs kön så är det en liten flicka därinne. ;) Nu tror jag dock inte att man ska förlita sig så mycket på den källan... 

Vid gårdagens besök skrev vi även upp oss på 3 föräldrautbildningar i januari/februari. Utöver det ska vi fundera på om vi kanske ska gå någon kurs inom exempelvis profylax eller dylikt för att ytterligare förbereda oss inför förlossningen. Vi ska även boka tid för ”sockerbelastning” då mitt blodsocker ska testas under ett par timmar på Karolinska (läge att ta med sig en bra bok tror jag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar