torsdag 14 mars 2013

Bakar in mig lite

Under sista trimestern är det vanligt att gravida börjar "boa in sig". Jag har börjat lite smått med att försöka dra igång några mindre renoveringsprojekt (som det tyvärr går lite trögt med), sätta ihop spjälsängen och även börjat tvätta sängkläder, handdukar mm till bebis. Det får det att kännas lite mer på riktigt, även fast jag inte greppar det än.

En annan sak som jag plötsligt fått för mig är att det måste bakas! Visst "måste" det väl finnas fikabröd hemma när alla besökare kommer och hälsar på lilltjejen efter att hon har anlänt? De som känner mig väl vet att baka är en syssla jag sällan tar mig för! Men nu har jag bakat hela 2 gånger på mindre än 2 veckors tid, det måste vara något slags rekord! Vid båda tillfällena har "farmors knäckflarn" testats med goda (lite för goda) resultat. Nedan följer receptet.


Farmors knäckflarn

Knäckkakor
2 dl socker
½ dl grädde
½ dl sirap
150 gr smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Florsocker att strö på flarnen

Chokladkräm
100 gr smör
4 tsk kakaopulver
4 tsk florsocker


Smält smöret och blanda de övriga ingredienserna, blanda ner smöret. Klicka ut smeten på plåten klädd med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader ca. 5-7 minuter tills de fått en gyllene brunfärg. Låt kallna på plåten.

Blanda ihop rumstempererat smör, kakaopulver och florsocker till chokladkrämen. Ta 2 jämnstora kakor och bred krämen på den ena och lägg ihop dem. Pudra på florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar