fredag 15 mars 2013

Vecka 37

Vecka 37 nu alltså, efter denna vecka är det bara 3 veckor (!) kvar! Så här står det att läsa om den kommande veckan:

Kroppen:

Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37. Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet:

Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 300-350 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor.

Så här känner jag:

Jag mår rätt hyfsat nu känner jag! Sjukskrivningen har ju som jag tidigare nämnt, gjort sitt till välmåendet. Och jag tar det så otroligt lugnt hela tiden. De dagar det inte är fullt så lugnt så märker jag av det direkt, så jag har inte mycket till alternativ. Ta det lugnt eller betala i smärta på kvällen. Lätt val, helt enkelt. Nätterna är dock jobbiga. Jag sover bra, men när jag vaknar har jag väldigt ont i blåsan och så är det en kamp att komma upp ur sängen för att gå på toan.

Det är fortsatt mycket aktivitet i magen. Speciellt efter måltid, precis som innan. Flera kvällar på raken har tösabiten fått hicka precis efter att jag ätit middag, så sött! Det känns lite som att jag själv har hicka, bara svagare och så är det lokaliserat långt ner i magen istället för i bröstet. Jag har försökt att filma de gånger jag tom ser rörelserna utanpå magen, ska se om jag fått till något som går att presentera här på bloggen sen! Ska försöka fota magen i helgen också, dags att lägga ut lite bilder på den, vem vet - det kanske blir sista tillfället till det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar