tisdag 5 mars 2013

Föräldrakurs x 2

Onsdag och torsdag morgon förra veckan hade jag och Fredrik bokat in oss på de sista två föräldrakurserna. Den första handlade om "första tiden efter förlossningen" och den andra om just förlossningen. Kurserna började tidigt på morgonen så fokus var inte riktigt på topp.

Onsdagens kurs leddes av barnmorskan Kerstin som även höll i amningskursen, en pedagogisk kvinna som även ordnade detta utbildningstillfälle väldigt bra, trots att hon enbart vikarierade för den bm som i vanliga fall brukade hålla i den. För min del innehöll inte kursen så många nyheter, det mesta har jag hört och läst innan. Men vi fick höra lite överraskande statistik om depressioner efter förlossningen; runt 10-15% av alla kvinnor drabbas, men även karlar drabbas - cirka 7% blir deprimerade efteråt - merparten av dem hade en deprimerad kvinna. Jag har inte tidigare hört något om förlossningsdepression för män - men klart att de kan drabbas likaväl - även deras liv ändras ju! Det pratas bara inte om det i samma utsträckning.

I övrigt så handlade den kursen mest om "skaka inte barnet", "använd sunt förnuft" och vart man vänder sig om man har problem med amningen - vilket en stor andel har i olika utsträckning.

Den andra kursen om förlossningen som vi var på torsdag förmiddag hölls av en bm vi inte haft kontakt med innan. Hon var tyvärr inte så pedagogisk och vi fick inte heller någon paus mitt i kursen vilket vi fått vid de andra tillfällena, vilket orsakade att tröttheten stundom tog överhanden. Både jag & Fredrik kom på oss själva vid flera tillfällen med att vi seglat bort någon annanstans i tankarna och inte riktigt hängde med i vad hon pratade om. Men det var bara att nypa sig i armen och försöka koncentrera sig. Inte heller vid detta tillfälle upplevde jag att jag fick höra så mycket nytt, men jag har ju hört en del av vänner och så har jag också läst en hel del. Jag tror att Fredrik fick ut lite mer av kurserna än vad jag fick. Hon pratade om hela förlossningsförloppet men även om smärtlindring, hur det går till på sjukhuset, när man ska åka in och vad som händer de första timmarna efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar