fredag 8 mars 2013

Vecka 36


Då går vi alltså in i 36:e veckan av graviditeten. Efter den här veckan är det ynka 4 veckor kvar till bf! Och kanske blir det ännu tidigare med tanke på gårdagens inlägg. Så här står det om denna veckan:

Kroppen:

Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen. Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen. Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.
Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen. I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Barnet:

Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Tänk på att det är karaktären på fosterrörelserna som ändras, dock ej frekvensen. Vid avsaknad av eller minskade fosterrörelser ska du ALLTID kontakta förlossningen eller din MVC. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

Så här känner jag:

Efter gårdagens besked har jag börjat känna mig lite mer orolig inför förlossningen. Tänk om jag behöver försöka pusha fram en 5 kilos baddare? Tankar om förlossningen är ständigt närvarande och stundtals är jag rätt lugn, men ibland blir jag lite orolig. Jag läser en del om det och trodde att kunskap skulle lugna mig, men tvärtom blir jag nog bara mer orolig ju mer jag läser. Kanske dags att sluta?

Det har varit en otrolig aktivitet i magen de senaste dagarna. Ibland måste jag verkligen sätta mig ner och hämta andan pga trycket mot bröstkorgen. Jag har fått lite extra problem med min vänstra handled sedan jag i söndags vred den i ett ofördelaktigt läge när jag skulle stoppa ner p-skivan i dörrfacket i bilen, det knakade till och handleden liksom låste sig. Det har blivit något bättre, men det gör fortfarande ont så fort jag vrider vänsterhanden lite eller när jag försöker greppa något med hjälp av vänster tumme.

I övrigt känns det bättre med det mesta! Foglossningen har jag inte alls lika mycket problem med, jag tar det så otroligt lugnt den tid jag är hemma pga sjukskrivningen och det ger verkligen resultat. Jätteskönt, verkligen! Blåsan är jobbig, men den håller sig ändå i schack. Det var faktiskt värst just i början av graviditeten, även om den fortfarande gör ont. Jag har inte haft någon IC-attack på över en månad (peppar, peppar). :)

1 kommentar:

  1. Gumman - jag tror att du ska sluta läsa och googla om förlossningar. Nu. Vi har en gravid bekant som tvingade sig själv att sluta läsa om graviditeter och förlossningar - hon höll på att gå under av oro och stressade upp sig något kolossalt!
    Nu är det bara en dryg månad kvar - njut (hmmm...) av den sista tiden som gravid! Det ordnar sig med förlossningen, vare sig det blir kejsarsnitt eller inte. :-)
    Spännande är det, det är sååååå nära nu...

    SvaraRadera