fredag 22 februari 2013

Gårdagens besök hos barnmorskan

Igår var vi hos barnmorskan igen för den vanliga kollen. Den ordinarie barnmorskan var nu tillbaka. De vanliga proverna togs, hon kollade järn- och sockervärde, urinprov, blodtryck, mått på magen, vikt och bebis puls. Med järn- och sockervärdet hade det dessvärre inte hänt mycket utan det ser fortfarande inte så bra ut. Jag har ju ökat dosen på järntabletterna nu (tar dem 2 gånger per dag) och dessutom köpt på mig apelsinjuice som jag sväljer tabletterna med (så att kroppen tar upp järnet bättre) och blutsaft (smakar pecka) för ytterligare tillskott. Men det tar tid att bygga upp järndepåerna, så barnmorskan rekommenderade enbart att jag fortsatte på samma sätt. Har fått tips från Nina om att det finns andra järntabletter också – men bm tyckte absolut att jag skulle fortsätta med dessa då de är starkast.

När det gäller sockervärdet så var det något högre än förra gången, dock åt jag ju frukost en kort stund innan träffen så det är inte så konstigt att värdet ökar då. Urinprovet såg bra ut, vikten var oförändrad från förra gången (=bra), magens mått följde kurvan och blodtrycket var jättebra. Jag har till och med fått bättre blodtryck sedan jag blev gravid, vet inte vad det beror på - men känns ju bra att något faktiskt ser riktigt bra ut! ;) Bebis puls var också jättebra, den låg på 150, något högre än förra gången - men det beror på att bm klämmer och känner en del på magen innan hon lyssnar på pulsen, så bebis vaknar till lite därinne.

Bm har försökt att känna hur bebis ligger därinne, men min livmoder är "stenhård", så hon kan inte känna alls. Så hon skickade en remiss till ytterligare ett ultraljud som vi förhoppningsvis får gå på om cirka 2 veckor. Ska bli kul att få se lille bebis igen! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar