torsdag 7 februari 2013

Besök hos barnmorskan och sjukgymnasten

Igår eftermiddag var det dags för besök hos barnmorskan igen. Denna gången fick jag träffa en annan då min ordinarie barnmorska är på solsemester. Jag fick välja själv vem jag ville träffa så jag valde den enda andra barnmorskan jag hittills träffat på, en kvinna vid namn Kerstin (hon var den som höll i första föräldrakursen). Fredrik kunde tyvärr inte närvara denna gången då han fått en redovisning förflyttad som han behövde närvara på. Men det gick ju bra ändå.

Kerstin var empatisk och mjuk, lite kontrast mot den ordinarie barnmorskan. ;) Hon konstaterade att det mesta såg bra ut. Sockervärdet hade gått ner dramatiskt jämfört med förra besöket, från 9,6 till 6,0 vilket är toppenbra! Bebis puls var på 135, vilket är helt normalt. Järnvärdet har dock fortsatt att sjunka, vilket inte är bra. Förra gången hade jag ett värde på 109 vilket är anemiskt, nu låg det på 106. Kerstin vill nu att jag ska börja ta järntabletterna 2 gånger om dagen istället för nuvarande 1 gång. Jag har ju dock fått en del problem med magen av tabletterna, så vi får se hur kroppen reagerar på dubblad dos. Det var ett bra besök och jag fick lite tips på vad jag kan göra för att minska en del av mina besvär.

I morse var det dags att träffa sjukgymnasten för att prata om foglossningsproblemen. Sjukgymnasten lyssnade på beskrivningen av mina besvär och sedan klämde och kände hon på olika ställen för att se vart det gjorde ont. Hon nämnde några fackliga termer på det jag har som jag tyvärr inte la på minnet, men tydligen så har jag två olika typer av foglossningsbesvär. En på framsidan och en på baksidan för att använda mindre facklig terminologi. Och värst är det på höger sida av någon anledning. Hon gav mig en del tips och övningar som jag ska göra. Hon rekommenderade mig också att ta kontakt med en läkare då hon anser att jag borde bli sjukskriven på åtminstone 25-50% så att jag kan få kortare arbetsdagar och vara hemma någon dag i veckan. Så det är nu nästa steg, plus att jag måste boka in en ny tid med arbetsterapeuten då mina problem med karpaltunnelsyndromet ökat. Nästa tid hos sjukgymnasten är om 1 vecka, då ska vi se om övningarna gett något resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar