fredag 1 februari 2013

Vecka 31


Ny vecka igen, tjoho! Och nu är mer än 3/4 av graviditeten avklarad, bara den sista fjärdedelen kvar nu! Så här står det om denna veckan:

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.

Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.

Barnet:

Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Så här känner jag:

Blåsan (IC:n) och foglossningen är garanterat det som är jobbigast just nu. Måste man välja så är det blåsan som trilsknas allra mest, en graviditet utan min sjukdom hade varit avsevärt lättare! Men det är ju tyvärr inget alternativ för mig. Jag har försökt med stödbälte för foglossningen, men det gör bara trycket värre på blåsan så det är inget vidare bra alternativ för min del. Tidigare i veckan fick jag en IC-attack som Fredrik hjälpte mig med, innan var det natten till nyårsafton jag fick en sådan senast.

Min andra kroniska sjukdom, HS orsakar en del besvär just nu också. Jag har i alla fall 3 öppna sår som blöder och varar och aldrig läker. De sitter lite dumt till också så jag blir lite rörelsebegränsad i armarna oftast, vilket i sin tur gör att karpaltunnelsyndromet förvärras då jag inte gör övningarna ordentligt.

Men hur jobbigt det än är stundtals så kan jag ju fortfarande jobba, jag kan fortfarande kliva upp ur sängen även om jag behöver lite hjälp ibland - så jag ska egentligen inte klaga. Dessutom så är jag inne i en rätt fantastisk period med massvis av rolig aktivitet i magen som går att känna och även ofta se utanpå! Igår var det en massa rörelser i hela magen, ibland kände jag på vänster sida, ibland höger - ibland på båda sidorna samtidigt! Magen liksom "studsade" emellanåt av allt bökande därinne, så himla häftigt! Jag känner rörelser under större delen av dagarna, på mornarna, på jobbet, på kvällen och även på nätterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar