tisdag 12 februari 2013

Morbus de Quervain

Efter läkarbesöket igår åkte jag till arbetsterapeuten för att kolla upp smärtan som jag har fått i vänster handled på senaste tiden. Jag trodde att detta hade att göra med karpaltunnelsyndromet och den ortos/skena som jag sover med på natten. Men så var det tydligen inte. Istället kan jag lägga till ytterligare en ny krämpa på listan, jag har fått något som kallas för "Morbus de Quervain" i min vänstra handled. Det är en inflammation i senan som går från handleden till tummen. Tydligen så har jag överansträngt senan, med största sannolikhet så är det från när jag reser på mig från sängen på nätterna när jag ska gå på toa...

Åtgärden nu blev att hon justerade ortosen så att den ska fungera bättre för min tumme och handleden samt att jag ska byta sida att sova på i sängen. Jag måste även tänka på att inte anstränga vänster hand mer än nödvändigt (inte bära tunga saker - vilket jag ju ändå inte gör nuförtiden) och att hålla ihop tummen med resten av handen om jag måste använda handen för att ta mig upp ur soffa/säng/stol. Vilka märkliga saker jag råkar ut för...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar