fredag 15 februari 2013

Vecka 33

Ja, veckorna går verkligen snabbt. Det känns så overkligt att nu är det bara 7 veckor/55 dagar kvar! Sedan förändras livet för all framtid! Så här står det om denna vecka:

Kroppen:
Ditt magmått (symfus-fundus) är nu 29-34 centimeter. Det varierar något beroende på barnets storlek och fostervattenmängden. Huvudsaken är att magen växer. Tänk inte för mycket på vikten, tänk istället på vad du äter och att du äter nyttigt. Ladda med kolhydrater inför förlossningen. Mycket grönsaker är också bra och ett par frukter om dan. Många tänker på förlossningen nu.

Barnet:
Barnet ökar snabbt i vikt och väger drygt 2,2 kilo. Om det skulle födas nu behöver det lite andningshjälp, värme och hjälp med att få i sig mjölk under några veckors tid. Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. Tre-fyra procent förblir kvar i sätesställning. När man mätt aktiviteten i hjärnan har det visat sig att det händer saker även när barnet sover. Kanske drömmer det redan. Nu kan barnet skapa röda blodkroppar och underhudsfettet lagras. Bebisen uppfattar ljus och mörker, natt och dag.

Så här känner jag:
Kroppen mår ju som den gör, men förhoppningsvis kommer halvtidssjukskrivningen att ge resultat snart. Hoppas också på att jag blir piggare snart! Jag har gått upp ungefär 10 kilo nu. Jag har fått många bra tips från sjukgymnasten både på besöket i förra veckan och även på återbesöket igår. Det är dock lätt att glömma bort ibland att man tex ska sätta sig i bilen med rumpan först och sedan ta in benen - ihop - man får inte sära på dem! Och att jag inte ska gå i trappor, men om jag absolut måste så ska jag gå "barnsteg" (ett steg i taget) uppför och baklänges nerför! Det gäller att tänka till ibland och inte ha bråttom. :)

Innan jag blev gravid och träffade/såg kvinnor i 8:e/9:e månaden och deras vaggande gång så tänkte jag alltid att det hade givetvis med den ökade vikten att göra, att det är påfrestande för kroppen och att man blir trött i fötter/ben. Inte tänkte jag att det kunde vara foglossning/bäckenuppluckring som gör att bäckenet/ryggen blir stel som en pinne, att det smärtar och att man har konstant träningsvärk i benen... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar