tisdag 12 februari 2013

Sjukskrivning på halvtid

Igår var jag på besök hos läkaren på Mödravårdscentralen. Jag gick dit på inrådan av sjukgymnasten för att se om en eventuell sjukskrivning på deltid var möjlig så att jag kan återhämta mig bättre och förhoppningsvis minska problemen av foglossningen. Nuförtiden är ju attityden hos Försäkringskassan och även läkarna att "graviditet är ingen sjukdom" så det är inte så lätt att få igenom en sjukskrivning även om man mår väldigt dåligt.

Men läkaren lyssnade på mina symptom och ansåg ändå att det vore vettigt om jag är hemma från jobbet på halvtid den här sista tiden. Så hon sjukskrev mig på 50% med omedelbar verkan och fram tom slutet på mars (sedan går jag ju på föräldraledighet). Skönt med sjukskrivning och att den inte blev på heltid (då skulle nog tiden gå extremt långsamt!). Det känns väldigt konstigt att jag nu ska vara hemma halva arbetsveckorna, samtidigt en stor lättnad också. Jag pratade med min chef igår och hon blev ju inte överraskad, vi har haft en väldigt öppen dialog genom hela graviditeten och hon har ju sett hur smärtan har tilltagit och hur orken och kraften har minskat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar