måndag 22 oktober 2012

166 dagar kvar...

 Nu har alltså 40,7 % av graviditeten passerat! Snart är jag halvvägs! :) Jag mår sällan illa numera och några cravings har jag i princip inte alls. Graviditetssymptomen är få men mina problem med IC:n kvarstår tyvärr. Vissa dagar känns det bättre för att sedan nästa dag bli sämre igen. Det går väldigt mycket upp och ner och även under samma dag. Är bra trött på smärta nu... Min hudsjukdom (HS:en) har också varit lite besvärlig de senaste veckorna för att häromdagen ställa till det ordentligt. Nu har jag en väldigt besvärlig situation som gör ont för varje steg jag tar. Men jag biter ihop och försöker göra det bästa av situationen och röra på mig så mycket jag bara kan och orkar.

Så här står det i appen om mig just nu:

Den ökade blodvolymen gör att en del kvinnor får ökad svettning. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Behovet av att kissa ofta kvarstår. Slemhinnorna är sköra såväl i näsan som i underlivet.
Och så här står det om barnet: 

Ditt barn är 11-12 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150 gram. Huvudet är ännu lite stort, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått små naglar. Hjärtat pumpar runt ungefär 24 liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån känns barnet ligga mitt emellan blygdbenet och naveln.
Det börjar kännas så verkligen nu när ögonfransar, naglar och hörsel är utvecklade. Det är ju liksom en liten människa som ligger där inne nu! :)

2 kommentarer:

  1. Du är bara så otrolig, med de sjukdommar du har behåller du ditt glad jag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack mamma, det värmer att höra! Jag försöker ju verkligen, men ibland bryts man ner lite. Kram!

      Radera