tisdag 30 oktober 2012

Vad händer med mina händer?

På senaste tiden har jag fått lite problem med mina händer. I början märkte jag att när jag vaknade på nätterna så hade mina händer somnat/domnat och sedan fick jag ont i handlederna. Jag tänkte då att jag bara sovit lite konstigt med händerna, men det gick inte riktigt över utan blev bara värre. Händerna började domna ibland även på dagtid om händerna varit stilla ett tag och sedan började det göra ont även mitt i händerna och höger hand kunde jag inte riktigt stänga längre. När jag i lördags skulle ta vatten ur en vattenkanna och inte ens kunde lyfta kannan med handen pga smärta så kände jag att detta är inte längre normalt. Mina fingrar har också svullnat upp till oigenkännelse.

Så jag ringde till barnmorskan igår för att se om detta hade med graviditeten att göra. Och visst var det så. Jag har fått något som kallas för ”Karpaltunnelsyndrom”. Det är vanligt i slutet av graviditeten, från månad 6 och framåt. När hormontillströmningen ökar under graviditeten samlas det mer vätska i kroppens vävnader. Det orsakar tryck på medianusnerven (en av handens huvudnerver) när den kläms i karpaltunneln som är en trång kanal mellan handlovens ben och ett kraftigt band vid handloven. Så vad gör jag nu? Jo, jag ska kontakta en terapeut som jag fått numret till som ska ordna handledsskydd till mig. Dessa ska jag sova med så att handlederna är raka under nätterna. Hoppas att det kommer hjälpa. :)

4 kommentarer:

  1. Ha ha så klart så ska du åka på något sådant. Du är helt otrolig, du ska alltså åka på så skumma grejer. Ser fram emot bilder på spejsade handledsskydd ;-)

    kram
    ziz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Försök hitta den märkligaste åkomman med det skummaste namnet - den vill jag ha! ;) Jag känner lite under denna graviditet att detta är nog långt ifrån sista åkomman jag kommer drabbas av. Jag säger bara... Bring it on! Haha! :)

      Kram

      Radera
  2. Här är man borta ett par dagar från bloggen och - VIPS - så har du skrivit massor av nya inlägg! :-)
    Håller med Maria där - hur lyckas du?
    Puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så glad igår kväll när det fullkomligen trillade in kommentarer från min fina familj! Pling, pling, pling sa det i telefonen! Nu blir jag ju extra sugen på att skriva av mig, och det finns många inlägg som ligger och väntar på att bli publicerade, vill jag lova!

      Ja du, hur lyckas jag? Det är ju liksom bara så det ska vara, om jag inte åkte på alla dessa konstigheter så skulle jag ju bli misstänksam, då är det ju något som är fel, eller hur? ;)

      Radera