tisdag 8 januari 2013

Besök av ergonomen

I morse hade jag besök av en ergonom på jobbet. Flera gravida på jobbet har passat på att boka en tid med ergonom för att ta reda på hur man på bästa sätt kan lindra smärtor pga foglossning och dylikt på arbetsplatsen. Nu fick jag möjlighet att prata med henne också. Hon hjälpte till att göra vissa mindre ändringar på min arbetsplats som att sänka skärmen så att nacken slappnar av, se till att den var på rätt avstånd (68 cm var tydligen ok som den var på), ta bort fötterna på tangentbordet så att mina handleder får ett mer vilsamt läge och en del annat som man inte tänker på själv.

Utöver ovan så fick jag även tillgång till en speciell stol som jag nu delar med en gravid kollega. Den gör att jag "halvsitter" hela tiden vilket gör att ryggen blir mycket rakare och därmed lindras besvären i nedre delen av ryggen. Det är dock inte bra att sitta i den för mycket för det kan orsaka andra besvär för gravida, så vi turas om att använda stolen. Jag ska även besöka ergonomen nästa vecka för att prova ut ett vettigt underarmsstöd som även det ska underlätta för mina problem med händerna. Sedan återstår bara för mig att försöka hitta ett vettigt "penngrepp" som gör att pennan blir tjockare så att mitt grepp när jag skriver inte blir så ansträngt. Toppen tycker jag att man kan få så bra hjälp på arbetsplatsen! Då klarar man ju dessutom av att sköta sitt arbete effektivt längre! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar