fredag 18 januari 2013

Vecka 29

  Över 70% av graviditeten avklarad nu när vi går in i vecka 29! Den senaste veckan har känts lite långsammare än tidigare veckor faktiskt, tror att det beror mycket på att allt har börjat kännas lite tyngre, lite motigare och lite jobbigare. I förrgår kväll var jag superdeppig verkligen, av ingen anledning alls. Men allt kändes bara tufft och tungt, lite gråt lättade bördan dock. Stackars Fredrik gjorde sitt bästa för att göra mig på bättre humör, men den kvällen var körd redan från start.

Igår morse var dock deppigheten som bortblåst igen och på kvällen fick jag dessutom lite ny energi av att vara ute och träffa tjejerna, jättetrevligt! Så nu gäller det bara att fortsätta kämpa! :) Så här står det om denna vecka:

Kroppen:

Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad. Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.  Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet:

Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Så här känner jag:

Det är verkligen tyngre! Jag börjar vagga ordentligt när jag går nu för att kompensera. ;) Jag är hungrigare men klarar inte av stora portioner åt gången utan skulle nog hellre äta en liten bit typ varje halvtimme hela dygnet, lite praktiskt ogenomförbart bara. ;) Blåsan har börjat bli besvärligare igen, har riktigt ont när jag vaknar på nätterna, men senaste IC-attacken skedde natten till nyårsafton, håller tummarna för att de fortsätter att hålla sig undan.

Foglossningarna känns mer och mer, trots att jag försöker tänka på att inte sitta still för mycket, på att stå rakt (aldrig stå på ett ben!), på att ligga rakt (gravidkudden är väl använd och funkar jättebra) och inte utsätta bäckenet för onödiga ojämna belastningar. Ibland känner jag verkligen att det är "lösare" i bäckenet, gör jag vissa rörelser hänger liksom kroppen inte med på samma sätt och ett ben eller ryggen kan "låsa sig" om jag inte är försiktig. Det gäller att tänka efter och göra långsamma, jämna rörelser med benen ihop.

Igår vid lunchtid kände jag en typ av rörelse i magen jag inte känt tidigare. Det var liksom en "större" rörelse, misstänker att bebis vände på sig. Jag kunde till och med se rörelsen utanpå kläderna, riktigt fascinerande! Det är mycket aktivitet i magen nu, speciellt i samband med måltider. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar