fredag 11 januari 2013

Vecka 28, 90 dagar kvar!

Vecka 28 nu, tiden går verkligen snabbt! Tänk att det bara är lite drygt 12 veckor kvar nu innan vi får hem en liten bebis! Så här står det om vecka 28:

Kroppen:

Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. En del kvinnor kan känna sig stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.

Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud. Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig. Brösten kan läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer.

Barnet:

Barnet väger nu cirka 1200 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?

Så här känner jag:

Inte så mycket som har ändrats från förra veckan. Det jag har börjat uppleva mer är dock detta med att jag väldigt lätt blir andfådd. Det känns verkligen att bebis trycker på bröstkorgen nu, ibland blir det väldigt jobbigt att andas efter att jag till exempel gått i en trappa och pratat i telefon samtidigt.

Mina bröst läcker väldigt mycket, det är nästan lite roande. Barnmorskan som höll i föräldrautbildningen om amning nämnde att efter cirka 5 månaders amning kan trycket bli väldigt stort i brösten och man kan ofta liksom använda brösten som vattenpistoler. Mina kan redan användas så har jag upptäckt av en slump, haha.

Jag har också börjat känna mig mer otymplig den senaste veckan, min tidigare eventuella smidighet är ju ett minne blott skulle jag väl vilja påstå. Det känns också i benen att min vikt ökat en del (fortfarande "bara" lite drygt 7 kilo dock), det känns ofta som att jag har lite träningsvärk i benen, speciellt i låren. Men det kanske har att göra med foglossningen eller något också, vad vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar