fredag 11 januari 2013

Glukosbelastning

Idag har jag varit på Karolinska för en så kallad "Glukosbelastning". Då diabetes finns i min släkt (mormor) samt att jag hade ett förhöjt blodsockervärde vid förra besöket så bedömde barnmorskan att det var bra om jag gjorde ett sådant test för att utesluta graviditetsdiabetes. Undersökningen gick ut på att jag fastade i 10 timmar och sedan tog de ett blodprov på mig. När de etablerat ett pålitligt värde (de testade 2 prov varje gång och så fick inte skillnaden mellan resultaten på dem vara över 0,3) så fick jag dricka en sockerlösning som skulle drickas upp på 5 minuter. Det var väldigt sött, alldeles för sött på fastande mage när smaklökarna är pigga och på morgonkvisten när man inte direkt är sugen på något sött. Men jag fick i mig vätskan till slut (jag utnyttjade dock mina 5 minuter väl). Efter det fick jag sätta mig i väntrummet i 2 timmar.

Jag fick inte äta och jag fick inte heller röra mig för mycket. Så det blev till att läsa bok och försöka använda mobilen till att surfa (mottagningen där var dock inte den bästa). Efter att 2 timmar gått fick jag komma in för en ny provtagning med pålitligt värde.  På första provtagningen hade jag ett värde på 6,1 och efter sockerlösningen och väntan så låg värdet på 9,5. Enligt 1177.se (som enligt barnmorskan är en pålitlig sajt) så innebär det att jag inte har graviditetsdiabetes. Så här står det på deras hemsida:

"Om man är frisk ska värdet ligga under 10 mmol/liter. 
Är det 10 mmol/liter eller högre har man graviditetsdiabetes."

Vi får väl se vad barnmorskan säger vid nästa möte, men om informationen ovan stämmer så är det ju positivt även om jag kanske inte var så väldigt långt ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar