torsdag 10 januari 2013

Föräldraledighet

Denna vecka eller nästa ska jag egentligen in med ansökan om föräldraledighet. Det känns smått overkligt att lämna in den redan, det känns som att det är låååång tid kvar..! Men egentligen är det ju inte det. Och ansökan ska in minst 2 månader innan man har tänkt att gå på ledigheten, vilket ju är nu. Min chef har dock uttryckt att det inte är så bråttom med den, hon vet ju om på ett ungefär när jag har tänkt att gå.

Jag måste ju dock börja planera och jag har funderat en hel del på hur man ska lägga upp det, men inte blir man klokare ju mer man funderar. Hur ska man kunna veta hur situationen ser ut när barnet är 6 månader eller 1 år? Hur länge kommer jag att kunna amma (om det ens går)? Kommer jag att ha ett jobb att komma tillbaka till? Och om jag sägs upp precis innan jag går - då kommer uppsägningstiden att förskjutas till efter ledigheten, men jag kommer ju knappast att kunna ansöka om förlängning av ledigheten i ett sådant fall. Däremot om man vill komma tillbaka tidigare så kan ju inte arbetsgivaren ha något emot detta med tanke på att företaget inte anlitar vikarier utan enbart konsulter. Så det kanske är lika bra att söka om rejält tilltaget med ledighet just in case? Kommer Fredrik att vara klar med sin utbildning/precis ha börjat ett nytt jobb när det är tänkt att jag ska vara åter i tjänst? När ska bebis börja på förskola?

Som om dessa funderingar inte var nog så börjar man ju redan nu fundera på hur många föräldradagar man ska ta ut, det är ju inte bara ledigheten som ska planeras utan även den ekonomiska biten. Ta ut så snålt som möjligt med dagar första året har jag fått rådet till. Men min arbetsgivare har föräldrautfyllnad de första 150 dagarna och de pengarna baseras på hur många dagar jag tar ut. Så de första 5 månaderna borde jag alltså försöka ta ut så många dagar jag kan för att utnyttja den förmånen så gott det går, för att sedan gå ner i dagar och efter 1 år ska det öka på nytt. Det är hur knepigt som helst att försöka fundera ut den bästa lösningen för att få ut maximalt med tid utan att förlora alldeles för mycket pengar. Kan ingen bara säga till oss precis hur vi ska göra?

Som tur är måste ju inte allt planeras i detalj redan nu, men ledighetsansökan måste dock in snart som sagt.

2 kommentarer:

  1. Har tyvärr inga bra råd, har inte varit i er situation själv... Men jag tror att allt kommer att lösa sig - som tur är har du en vettig och förstående arbetsgivare som du kan kommunicera med. Håller alla tummar jag har att nedskärningarna inte gäller dig, gumman. Antar att det inte är "sist in-först ut" som gäller där..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju verkligen en riktigt bra arbetsgivare, håller tummarna för att jag ska få behålla den situationen länge till. De kommer att gå på både anställningstid och kompetens och tyvärr ligger jag ju lite pyrt till när det gäller just anställningstiden. Även om jag ju jobbat där länge har jag ju inte varit anställd mer än ett par år. Men de tittar ju inte enbart på det som tur är. I mars vet jag i alla fall.

      Radera