onsdag 17 april 2013

Äntligen hemma!

Igår eftermiddag kom vi hem från BB. Beskedet om att vi fick åka hem följdes av ett stressande "och det är bra om ni är ute ur rummet om en halvtimme då det är kö till rummet.". Jag var precis i färd med att äta (maten hade precis kommit), hon hade inte blivit ammad på ett tag och alla våra grejer låg utspridda över hela rummet. Det var inte optimalt kan man ju påstå, jag blev nästan sönderstressad, fick jätteont i magen och sedan bröt jag ihop när lillfisan började protestera. Vi blev hänvisade till det gemensamma köket med vår packning, men där hade en barnmorska föreläsning för några nyblivna mammor så det kändes inte bra att sätta sig där och amma en grinig tösabit. Så de fick vänta lite till med rummet innan vi slutligen kunde bege oss därifrån.

Bilresan hem gick utmärkt, även om Skruttan var rätt ledsen när vi satte oss i bilen, efter några minuters bilfärd tyckte hon nog att det inte var så tokigt med motorns brummande och hon hann till och med somna innan vi kom hem! Med tanke på att det tar 5 min från Karolinska till oss så är ju det något av en bedrift. ;)

Väl hemma var det bara för mig att sätta mig ner och amma igen och försöka få Skruttan att komma till ro. Fredrik, hjälten, sprang omkring som en yr tupp med all packning hit & dit, fixade skötplats, organiserade, fixade, diskade och ordnade mat. Han vågade inte sätta sig då han var rädd att han inte skulle kunna resa på sig efteråt av ren utmattning så han uträttade mycket igår kväll kan vi lugnt påstå! Då hade han också tidigare under dagen åkt och uträttat ärenden, handlat mat mm, så det var verkligen full fart för honom hela dagen. I natt lät jag honom sova ut ordentligt då jag tog hela nattskiftet. :)

Idag känns det mycket mer rofyllt! Nu kan vi ta saker i vår takt, vi är inte beroende av barnmorskor/sköterskor som ska hämta saker åt oss och vi blir inte störda stup i kvarten. Det känns som att vi börjar hitta rutiner och att vi har lärt känna bebis så pass bra nu att allt fungerar lite smidigare. Superskönt! Imorgon har vi tid för återbesök på BB, då ska de kolla Skruttans vikt och gulhet, för att se att allt går åt rätt håll. Ska bli spännande med utflykt!


Skruttan idag, 5 dagar gammal


2 kommentarer:

  1. Hon är ju en avbild av dig, Linda!! Tänkte jag först... Men nu ser jag att hon har väldigt mycket Fredrik i sitt näpna ansikte också. <3 Hon är perfekt mix av er båda - mao kunde hon inte blivit finare!
    Längtar tills maj när jag får träffa henne...
    Kram till er underbara lilla familj - och välkommen hem!

    SvaraRadera