torsdag 18 april 2013

Återbesök på BB

Skruttan är inte jättenöjd när man sätter henne
i babyskyddet, men det tar inte lång tid innan hon
gjort sig bekväm.
I förmiddags var vi på återbesök på BB. Det var vår första utflykt hemifrån, en spännande upplevelse. Det ska ammas, bytas blöja och kläs på innan. Och så ska vi förstås försöka göra oss i ordning samtidigt. Vi hann med det mesta tyckte vi men kom på i bilen att 1) jag glömt äta frukost 2) Fredrik glömt borsta tänderna 3) vi missat att ta med mössa till bebis (finns dock en huva på åkpåsen, så det gjorde inget). Tyckte det var rätt hyfsat jobbat av oss! ;)

Väl på återbesöksmottagningen fick vi träffa en väldigt sympatisk barnmorska. Hon började med att kontrollera gulsoten, som såg mycket bra ut. Därefter var det dags att väga. Födelsevikten låg ju på 3920 gram och när vi åkte hem från BB hade hon gått ner till 3610 gram, en viktnedgång på 7,9% (vilket är helt inom det normala). Nu vägde hon 3740 gram, så hon har alltså gått upp 130 gram på lite drygt 1 ½ dygn, barnmorskan var mycket nöjd med det resultatet.

Vi fick sedan lite fler amningstips (lite andra handgrepp) och hon kände på min livmoder och kontrollerade mitt sår. Nu har jag ju inte skrivit ihop förlossningsberättelsen än, det kommer att ta tid, men i väldig korthet kan jag berätta att jag hade ett väldigt intensivt värkarbete i nästan ett dygn och sedan avslutades det i ett akut kejsarsnitt. Jag mår bra nu, mycket bättre än innan förlossningen faktiskt. Men jag återkommer med en mer utförlig beskrivning av förlossningen och tiden på BB längre fram. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar