måndag 22 april 2013

Hur mår jag då?

Allt fokus just nu ligger förstås på bebis och hennes välmående. Hon har fått lite blöjeksem (det kom så snabbt, på en natt!) som vi behandlar enligt konstens alla regler och sedan har hon lite ögongegga i ena ögat sedan igår som vi rengör med en bomullspad och lite ljummet vatten. Det känns som att vi har det under kontroll just nu.
Många frågar hur jag mår. Och svaret är; oförskämt bra! Jag mår avsevärt mycket bättre nu än vad jag gjorde innan förlossningen. Sista tiden hade jag ju dragit på mig de flesta graviditetskrämpor man kan komma på. Men nu är de borta! Karpaltunnelsyndromet, morbus de Quervain, foglossningen... Mycket av vätskan har också försvunnit.
Och min blåsa! Den mår otroligt mycket bättre än innan, det är som natt och dag. Jag trodde ju att den skulle vara helt trasig nu, men någonting i min kropp har liksom ändrats och gjort att den mår bättre än på flera år! Jag hoppas innerligt att det inte är någon tillfällig effekt, för så här vill jag fortsätta ha det! Jag sov hela 5 timmar i natt innan Pluttan väckte mig (rekordsömn för hennes del också), så många timmar har jag nog inte sovit i sträck på säkert 10 år, haha!
Operationssåret läker snabbt och smärtan i livmodern minskar för var dag. Jag är lite trött/har lite ont i ryggen, men annars är det kalas. En annan rolig grej är min vikt. Jag gick upp totalt 12 kg under graviditeten. När jag kom hem från BB i tisdags - dvs för mindre än 1 vecka sedan - hade jag gått ner 6,5 kg. I morse när jag vägde mig hade jag gått ner ytterligare 4,5, totalt 11 kg ner på 10 dagar alltså! Bara 1 kg kvar till startvikten, det känns ju lite galet. Nu har jag inte på något sätt bråttom att bli av med vikten, men den har ju faktiskt "ramlat av" trots att jag inte ansträngt mig/anpassat kosten och det är ju bara välkommet. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar