torsdag 11 april 2013

Välkommen vecka 41!


Ja, nu har vecka 40 passerat och bf är här! Idag är dagen då barnmorskan som gjorde rutinultraljudet har beräknat att bebis ska anlända. Mina veckorapportsmail som jag brukar kopiera in här varje vecka har upphört att komma, nu ska det ju liksom vara klart. ;) Men i min mobilapp finns en rubrik för vecka 41 (dock inte för 42 så nu får hon väl ta & komma) ;): Så här står det i den:

Barnet:
Det börjar närma sig nu (allt är klart) och förlossningen kan sätta igång när som helst. En fullgången graviditet är bäst för både dig och barnet men ibland tar det lite längre tid, så håll ut! Snart kommer ni att möta ert barn för första gången. Det är spännande och även pirrigt!

Mamma:
Nu har du passerat ditt beräknade förlossningsdatum (enligt ultraljudet i vecka 18). Det är inte ovanligt och heller ingenting att oroa sig för. Det kan dock vara skönt att veta att hela 90 procent av alla gravida som har passerat vecka 39+6 (graviditetsvecka 40) har fött sitt barn innan vecka 41+6 (graviditetsvecka 42) är över. Om det känns jobbigt kan det vara bra att ha en eller flera målbilder. Tänk tex på dit första möte med bebisen, första gången du badar ditt barn eller när du ser ditt barn le första gången. Det brukar hjälpa. Personalen på förlossningen finns till för din skull så ring om du är orolig och undrar över något. Tex om förlossningen har börjat. Ring alltid till förlossningen:
* Vid ca 3 värkar på 10 minuter
* Vid vattenavgång
* Vid blödning
* Vid minskade eller avsaknad av fosterrörelser
* Om du känner dig rädd eller otrygg

Så här känner jag:
Nu är jag bra trött på att vara gravid. Fortfarande är det blåsan som är absolut värst. Jag vågar knappt skratta/hosta/nysa längre för då drar magmusklerna i blåsan. Jag tvingas till att sova i soffan, som jag tidigare nämnt, pga smärtan på vänster sida och för att det är så svårt att ta sig upp ur sängen. Jag sover väldigt lite, men ofta istället. De senaste dagarna har jag dessutom haft svårt att somna om, vilket är ovanligt för min del. Jag sitter ofta vaken 1-2 timmar efter ett nattligt toabesök. Har läst att det ofta händer i slutet av graviditeten, kroppens sätt att förbereda sig på att vara vaken och amma på nätterna.

Min hudsjukdom, HS:en har som jag också nämnt tidigare börjat blossa upp rejält på senare tid. Under vänster arm har jag just nu en väldigt besvärlig och smärtsam situation med en svullnad som är så stor som en halv tennisboll. Så länge jag inte rör den armen så märker jag inte av det så mycket, men så fort jag behöver röra armen så gör det väldigt ont. Jag hade hoppats på att den skulle gå sönder, men den har bara fortsatt och växa och växa.

Nu får lilla Knytet gärna göra oss sällskap utanför magen! Komsi komsi! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar